Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Jak odnaleźć swoje mocne strony?

poniedziałek, kwietnia 10, 2017 sieczkarnia 0 Comments Category : ,

Dzisiaj chciałam poruszyć temat szukania swoich mocnych stron. Jak wiecie ostatnio pisałam o pewności siebie i swojej historii w tym aspekcie. Mam przed sobą dużo pracy, ale udało mi się (dzięki pomocy osobób, które znają się na tym bardziej) znaleźć swoje mocne strony. A dziś podzielę się z Wami tym jak do tego doszło.

mocne strony

Moja pewność siebie nie jest w stanie idealnym. Bardzo dużo jej do ideału brakuje. Ale mam w planach (i już trochę w realizacji) dłuuugi projekt związany ze zdobywaniem pewności siebie i odwagi. Za jakiś czas podzielę się tym z Wami na blogu, ale dzisiaj napiszę o tym jak znalazłam swoje mocne strony i co z tym zrobiłam, bo to także bardzo istotne.

Ja jak to ja muszę mieć na wszystko patenty. Muszę wiedzieć co i jak zrobić, więc często szukam pomocy w sieci. Dzięki temu udało mi się znaleźć kilka miejsc w których znalazłam pomoc. Podlinkuję Wam więc dzisiaj sporo dobrej treści. 

ZADAJ SOBIE PYTANIA

Po przeczytaniu książki Tomasza Marca pod tytułem "Naturalna pewność siebie. Siła, która zmieni Twoje życie." postanowiłam poszukać swoich mocnych stron. Ale na początku nie było łatwo. Miałam po prostu przekonanie, że ja się tych swoich zalet nie doszukam. Że ich po prostu nie mam, a jeśli mam to jest ich na pewno bardzo mało. Myślę, że to problem wielu osób. Myślą, że to co robią dobrze jest albo mało ważne albo strasznie popularnie. Jednak postanowiłam nie poddawać się tym myślom. Zadałam więc sobie kilka pytań, które pomogły mi te mocne strony odnaleźć. Oto one:
  • Co lubię robić?
  • Co najchętniej robię w wolnym czasie?
  • Do czego tęsknię, kiedy muszę zrobić coś innego?
  • O czym myślę, kiedy muszę pracować?
  • Jakie moje mocne strony wymieniają moi bliscy czy znajomi?
  • Co robiłabym, gdybym nie musiała pracować?
  • Co chciałabym robić na emeryturze?
  • W czym jestem dobra?
  • Co potrafię robić?
  • Za co jestem chwalona?
  • Co mogłabym robić całymi dniami?
  • Do jakich zajęć rwę się sama?
  • Co sprawia mi największą radość?
  • Co przychodzi mi łatwo?
  • Do czego mam dryg?

WYPISZ SWOJE MOCNE STRONY

Oczywiście najpierw odpowiedziałam sobie na te pytania. Okazało się, że mam mocne strony o których po prostu zapominam. Po wypisaniu własnych pomysłów zapytałam też narzeczonego co on uważa za moje zalety i w czym według niego jestem dobra. Moje mocne strony, które znalazłam to:
  • pisanie,
  • blogowanie,
  • planowanie,
  • kręcenie hula hopem,
  • pomoc chorym psychicznie (wsparcie ich radą i podzielenie się swoim doświadczeniem),
  • opieka nad zwierzętami,
  • tańczenie,
  • robienie Bullet Journala,
  • gotowanie,
  • pisanie tekstów,
  • uczenie się,
  • kreatywność,
  • empatia,
  • dobry gust filmowy,
  • wiedza z zakresu rozwoju i psychologii,
  • czytanie.
Oczywiście nie wszystkie z tych rzeczy są oryginalne. No bo czytać lubi prawie każdy (oby!), a dobry gust filmowy - co począć z czymś takim? Poza tym gotować lubię, ale nie jestem w tym jeszcze mistrzem. A pisać podobno potrafi też każdy. Ta myśl nie dawała mi spokoju. Przecież moje mocne strony nie są wcale oryginalne. Ale staram się już o tym w ten sposób nie myśleć. Nie wszyscy bowiem potrafią dobrze pisać, nie wszyscy mają dobry kontakt ze zwierzętami, nie wszyscy są empatyczni i nie każdy potrafi tańczyć, Moje mocne strony są tylko moje i mają dużą wartość.


ZNAJDŹ DROGĘ ROZWOJU MOCNYCH STRON

Kolejnym zadaniem, które sobie wyznaczyłam było znalezienie obszarów w których mogłabym się rozwijać biorąc pod uwagę moje mocne strony. A więc co mogę zrobić z tym, ze potrafię pisać czy tańczyć? Oto zadania, które sobie wyznaczyłam:
  • wolontariat (w związku z empatią),
  • zajęcia dance hula hop (w związku z kręceniem hula hopem),
  • stworzenie wyzwania (w związku z pomocą chorym psychicznie),
  • pomoc w schronisku (w związku z opieką nad zwierzętami),
  • napisanie poradnika (pisanie),
  • rozwój bloga (blogowanie),
  • stworzenie e-magazynu (pomoc chorym),
  • eksperymenty w kuchni (gotowanie),
  • stworzenie warsztatów (pomoc chorym),
  • napisanie ebooka (pisanie i rozwój bloga),
  • zajęcia taneczne (taniec),
  • pisanie dla jakiegoś magazynu (pisanie tekstów),
  • pisanie na portal filmowy (pisanie i dobry gust filmowy),
  • pójść na terapię (rozwój wiedzy psychologicznej),
  • przepracować książkę "Trening kreatywności" (kreatywność),
  • udział w Dyskusyjnym Klubie Książki (czytanie książek),
  • robić projekty DIY (kreatywność),
  • udział w kursach online (uczenie się),
  • pójść na studia (uczenie się),
  • realizacja pomysłów z Pinteresta (kreatywność i Bullet Journal).

A to nie wszystkie pomysły, które wpadły mi do głowy po zadaniu sobie pytania - co ja mogę zrobić z tym, że jestem w czymś dobra? I co najważniejsze - już powoli zaczęłam swoje mocne strony rozwijać. Piszę więcej na blogu, zaczęłam pracę nad własnym magazynem internetowym, napiszę tekst do magazynu dla wegan, pracuję nad ebookiem, który udostępnię na blogu itd.

Zrobiłam sobie także Mapę Zasobów, ale pokrywała się ona z tym co napisałam powyżej. Jak widać obszarów w których mogę się rozwijać jest bardzo wiele, ale to nie koniec możliwości.


RÓB NOWE RZECZY

Żeby odnaleźć swoje mocne strony musiałam zacząć coś robić. Tak było z czytaniem, pisaniem bloga czy kręceniem hula hopem. Inaczej bym się o nich nie dowiedziała. Dlatego jeśli chcesz mieć więcej mocnych stron to zdecydowanie musisz się otwierać na nowe rzeczy. Co możesz zacząć robić:
  • chodzić na siłownię,
  • zapisać się na zajęcia w Twoim klubie fitness,
  • zacząć czytać inne książki,
  • zacząć podróżować,
  • założyć bloga albo kanał na You Tube,
  • zacząć szydełkować,
  • zacząć szyć,
  • robić modele,
  • zacząć gotować,
  • zacząć piec,
  • zacząć jeździć na rolkach czy longboardzie,
  • zacząć oglądać inne filmy niż dotychczas,
  • zapisać się na jakieś warsztaty,
  • zacząć ćwiczyć w domu,
  • zapisać się na kurs online
  • i wiele, wiele innych.
Co ja mam zamiar zrobić, żeby odnaleźć swoje nowe mocne strony? Oto rzeczy, które chcę wypróbować:
  • nauka szydełkowania,
  • nauka szycia,
  • nauka robienia makijażu,
  • pójście na siłownię i jakieś fajne zajęcia,
  • wolontariat,
  • udział w kursie kreatywnego pisania,
  • nauka robienia grafik w Canvie,
  • nauka robienia newsletterów,
  • pójście na studia,
  • stworzenie własnego magazynu internetowego,
  • napisanie poradnika,
  • i wiele innych.
Oczywiście to wszystko zajmie mi sporo czasu. Nie wszystkim zajmę się też od razu albo w niedługim czasie, bo obecnie mam inne priorytety. Ale wiem, że nadal są na świecie rzeczy, których mogę spróbować i w których być może będę się czuła dobrze. 

Na koniec mam dla Was jeszcze dwa fajne i bardzo przydatne linki z których sama korzystałam. Oto one:
Jak poznać swoje mocne strony i jak z nich korzystać?  Blog Andrzeja Tucholskiego (super tekst, ćwiczenie i webinar)
Jak odkryć swoje mocne strony? Pracownia Edukreacji (bardzo polecam wszystkie ćwiczenia!)

To jak, szukacie swoich mocnych stron?


RELATED POSTS

0 komentarze