Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Self Care Sunday - jak pozbyć się lęków i fobii? 14 strategii

niedziela, marca 27, 2016 sieczkarnia 0 Comments Category : ,

Dzisiaj pierwszy, prawdziwy odcinek Self Care Sunday. Takie pierwsze koty za płoty. I bardzo trudny i wymagający temat.




Z fobiami i lękami boryka się bardzo wiele osób. Wiele z nich zupełnie nie wie jak sobie z nimi poradzić, bo faktycznie jest to bardzo trudne. Mi pomogła pewna książka i cały ten tekst będzie właśnie jej i metodom z niej poświęcony. A dokładnie 14 strategiom na początek.

Ja osobiście nie miałam nigdy problemów z fobiami, za to z lękami jak najbardziej. Były one prawdopodobnie głównie spowodowane depresją i zawsze w niej doszukiwałam się ich źródła. Słusznie czy niesłusznie - nie doszukiwałam się problemów na siłę i po prostu pogodziłam się, że one są. Czego dotyczyły? Jak to w depresji - bałam się wychodzić z domu, bałam się wstawać z łóżka, bałam się iść do pracy, bałam się spotykać z ludźmi. Jak widać podłoże dość mocno związane z depresją właśnie. Teraz jest mi dość trudno o tym pisać, bo czuję się naprawdę dobrze. Nie boję się wychodzić z domu, spotykać z ludźmi. Nie boję się życia. Moje depresje i manie jak widać z czasem coraz bardziej się ode mnie odcinają, coraz trudniej jest mi skonfrontować się z nimi, bo po prostu nie pamiętam. Na najbardziej roześmianym zdjęciu samej siebie jakie mam, jestem w najgłębszym i najgorszym stadium i epizodzie depresji. Dopiero po wielu, wielu miesiącach po seansie "Melancholii" zorientowałam się, ze główna bohaterka cierpiała na depresję - a wtedy naprawdę nie była to dla mnie żadna nowość. Te przykłady dobrze pokazują to jak zewnętrznie i wewnętrznie potrafię się od choroby odciąć. Podobnie jest z lękami - teraz nie wiem o co chodzi, ale nie bez przyczyny mam w domu książkę o której napiszę, pełną podkresleń i notatek. Teraz po prostu wiem mniej, może chcę wiedzieć mniej.

Książka, która mi pomogła i mam nadzieję, że może pomóc tez Wam to "Pokonać lęki i fobie. Jak radzić sobie z niepokojem i napadami paniki" autorstwa Amr Barrada i Judith Bemis. Podzielę się dzisiaj z Wami metodami, a raczej głównymi strategiami, które ona zawiera.. Jesli zechcecie wiedzieć więcej, rozwinę to w kolejnym poście. 

Dzisiaj podzielę się czternastoma strategiami pomagającymi opanować lęk:


1. Pogódź się z tym, że masz wrażenie, że przez dręczący Cię niepokój straciłeś kontrolę nad życiem. Kiedy zaakceptujesz fakt, że cierpisz na zaburzenia lękowe uczynisz istotny krok na drodze do wyzdrowienia.

2. Ćwicz przeprowadzanie właściwych rozmów wewnętrznych. Zacznij od wykształcenia w sobie przekonania, że masz prawo odczuwać lęk.

3. Nie przeciwstawiaj się i nie walcz z atakami lęku czy paniki.

4. Gdy stajesz sie niespokojny spróbuj spowolnić swoje myśli i ruchy. Skup się na tym co tu i teraz.

5. Nie opanowuj paniki - im mniej będziesz się kontrolować, tym łatwiej to przyjdzie.

6. Postaraj się zaryzykować i przestań ciągle unikać miejsc i sytuacji, które wywołują Twój niepokój. Przekonuj się, że potrafisz zachować się naturalnie nawet wtedy, gdy nie czujesz się zbyt dobrze.

7. Staraj się nie walczyć z myślami "Co będzie, jeśli...?" To tylko przeczucia, które nie muszą się sprawdzić.

8. Jak najwięcej czytaj i dowiaduj się o swoim zaburzeniu. Uzyskasz użyteczniejszy stosunek.

9. Wiedząc o zbliżaniu się danej sytuacji lękowej, zbytnio nie oczekuj, że dasz radę opanoować niepokój. Potraktuj to jako okazję do ćwiczeń.

10. Postaraj się traktować każdy nawrót choroby jako naturalny i niezbędny, ale przejściowy etap na drodze do zdrowia. Ciągle idziesz naprzód.

11. Nie zwracaj uwagi na to jak długo trwa rekonwalescencja. Zaakceptuj teraźniejsze możliwości. Spróbuj pogodzić się z możliwościa przyszłych stanów lękowych.

12. Kiedy przestaniesz myśleć o atakach, te będa coraz rzadsze.

13. Mimo, że czasem czujesz się bezradnie, przyjmij zasadę, iż każdy ma w sobie siłę, którą może wykorzystać, jeśli zajdzie taka potrzeba.

14. Później możesz sobie pomóc, dzięki opiece nad tymi, którzy potrzebują wsparcia i pomocy.


Czy Wy macie problemy z fobiami, atakami paniki, niepokojem, lękami? Jak sobie radzicie?

RELATED POSTS

0 komentarze